{Poradnik} Techniki 2

{Ostrzeżenie}

Ostrzegę teraz i będę to powtarzał przed każdym wpisem.
Na każdej sesji używa się wielu różnych technik, jednak nie robi się tego świadomie, uznając przez to swój styl za naturalny i jedyny sposób grania w rpg.
Techniki które będę prezentował mogą zupełnie zaburzyć dotychczasowy rytm waszych sesji, mogą też doprowadzić do zupełnie nowej gry, która może się Wam spodobać.

{Technika 3}: Sesja Wstępna

Przed właściwą grą spotykają się wszyscy grający i poświęcają to spotkanie na określenie o czym będzie gra oraz kim będą grali.

Ta metoda w odróżnieniu pojedynczych rozmów MG z każdym Graczem z osobna pozwalana na stworzenie bardziej złożonej, spójnej a przede wszystkim zadowalającej wszystkich  kampanii.

Wykonanie:

Ustalacie w co macie ochotę zagrać (bo ktoś obejrzał jakiś film, grę komiks i chciałby zagrać coś w tym stylu).

Głośno i wspólnie omawiacie swoje pomysły na postacie. Dzięki temu możecie stworzyć spójny powód, czemu na sesjach będziecie razem podróżowali i działali. Inna sprawa, że w ten sposób każdy będzie miał swój udział w grze. Ktoś zagra magiem, inna osoba łucznikiem a ostatni złodziejem.

Nie twórzcie niczego w sekrecie. Jeżeli jakiś Gracz ustala, że jego ojciec został porwany to inny Gracz może stworzyć swoją postać z wiedzą, kto może stać za tym porwaniem. To już krok do stworzenia celu dla całej grupy.

Mistrz Gry otrzymuje potężną dawkę informacji przed grą. Wie z jakich źródłem czerpią Gracze, sam ma wpływ na kształt przygody (w końcu siedzi razem z nimi i także przedstawia swoje pomysły). Tworzenie przygód jest łatwiejsze, ponieważ zna nie tylko postacie Graczy, ale powody, czemu Gracz wybrał daną postać (i jej cechy, umiejętności, rasę, pochodzenie itp).

Nie bójcie się zmieniać swoje pomysły, nie traktujcie ich jako ostateczne i niezmienne. Jeżeli nie macie zamiaru zmieniać swojego (waszym zdaniem fantastycznego) pomysły na postać, to czemu inni mają reagować na Wasze sugestie? Dzielcie się swoimi pomysłami i przyjmujcie idee innych. To gra zespołowa.

Wady tego rozwiązania, to brak tajemnic. Niektórzy lubią być zaskakiwani przez innych Graczy i znajomość istotnych fragmentów z historii innych postaci w tym nie pomaga. Może być to rozwiązane poprzez małe dodatki, które Gracz przedstawia Mistrzowi Gry na osobności. Nie powinny one zbyt modyfikować rdzenia postaci ustalonego razem z grupą.

{Technika 4}: Nagradzanie współgraczy

Każdy Gracz (także MG) posiada pewien zasób którym może nagradzać innych uczestników sesji wg własnego gustu, jednak nie może nagradzać sam siebie.

Technika zakłada istnienie specjalnej puli punktów przeznaczenia (takich jak w Warhammerze), punktów doświadczenia lub przerzutów nieudanych testów. Pula może już istnieć w grze, ale możecie stworzyć też własną.

Każdy Gracz na początku sesji dostaje określoną przez Was liczbę punktów przeznaczenia (będę używał ich jako przykładu, ale tekst dotyczy też pozostałych dwóch opcji). Nie może ich wydać na siebie, ale może wydawać je dla innych. Wydany punkt zostaje użyty natychmiast i osoba obdarowana nie może go przechowywać. Dający nagradza daną osobę za coś, co zrobiła lub za innego powodu, który jej zdaniem jest wart nagrody.

Przykład:

Postać Gracza ma zostać właśnie powieszona. Jej ostatnie słowa (np. „I tak wszyscy zginiecie”, „W czasie w którym mnie wieszacie zdążył bym Was pozabijać”, „Niech Bogowie Wam przebaczą, bo ja nie przebaczę Wam nigdy!”) poruszyły jednego z Graczy na tyle, że wydaje PP ze swojej puli nagrody by uratować tamtą postać.

W wariancie z punktami doświadczenia można ustalić, że to wszyscy rozdają punkty doświadczenia a nie tylko MG. W innym przypadku pula nagród stanowi tylko cześć doświadczenia przyznawanego Graczom przez MG.

Zalety:

  • Poprzez taki zabieg to inni oceniają, czy Gracz zasługuje na przerzut, drugą szansę czy punkty doświadczenia. Jeżeli ktoś uważa, że w danym momencie nie warto nagradzać, to trudno. Gracz musi się bardziej postarać, co przekłada się na lepszą grę dla wszystkich.
  • Odpowiedzialność za nagradzanie jest rozbita na całą grupę. Nie spoczywa tylko i wyłącznie na barkach MG.

Wady:

  • Graczom może przeszkadzać, że są oceniani przez innych. Niektórych to krępuje.
  • Może się zdarzyć, że tylko jedna osoba otrzymuje ciągle nagrody, co może prowadzić do konfliktów w grupie.

3 myśli na temat “{Poradnik} Techniki 2

  1. Obie ciekawe i możliwe do wprowadzenia do klasycznych RPG jako odskocznia od standardów. 😉 O wiele łatwiejsze dp adaptacji i ciekawsze niż dwie pierwsze techniki.

  2. Będą, będą.
    Przygotowywałem się do Pyrkonu, teraz mogę wrócić do pisania kolejnych odcinków.

Dodaj komentarz