{Poradnik} Techniki I

{Wstęp}

Rozpoczynam tym wpisem cykl tekstów zawierających porady, które m.in. będą zwierać konkretne techniki wraz z sugestiami kiedy mogą zadziałać a kiedy nie.

{Ostrzeżenie}

Ostrzegę teraz i będę to powtarzał przed każdym wpisem. Na każdej sesji używa się wielu różnych technik, jednak nie robi się tego świadomie, uznając przez to swój styl grania za naturalny i jedyny sposób grania w rpg. Techniki które będą prezentował mogą zupełnie zaburzyć dotychczasowy rytm waszych sesji, mogą też doprowadzić do zupełnie nowej gry, która może się Wam spodobać.

Skoro mamy to już za sobą, zapraszam do pierwszych 2 technik które opisuje poniżej.

{Techniki}

{Technika 1}: Weto!

Każdy uczestnik na sesji może zawetować w czasie gry czyjąś akcję, opis lub wprowadzony element do gry (także Mistrza Gry o ile występuje taki w grze).

Założenia: Ten sposób wszyscy grający mają olbrzymi wpływ na grę, poprzez natychmiastowe blokowanie elementów które ich zdaniem nie pasują do gry.  Zadziała tylko wtedy, jeżeli siadacie do gry z jasnym założeniem o czym będzie się toczyła gra.

Zadziała gdy:

  • Macie jasny obraz tego, jak wygląda sesja. Możecie opierać to na wyczuciu konwencji, obejrzanych filmach lub przeczytanych książkach. Weto jest wtedy mechanizmem, który pozwala upewnić się, że wszyscy wiedzą w co grają i jak mają w to grać. Typowy przykład: Gracie lekkie fantasy a jeden Gracz podczas przesłuchania, chce swoją postacią użyć naprawdę krwawych metod (zakładając, że uważamy krwawe tortury za nieodpowiednie w fantasy).
  • Nie boicie się krytyki. Oznacza to, że w momencie, gdy ktoś oceni Twój wkład jako niewłaściwy, jesteś w stanie pogodzić się z tym i wymyślić coś innego.

Nie polecam gdy:

  • Gracze wolą zostawić kontrolę w rękach Mistrza Gry.
  • Podczas sesji uważacie za niewłaściwie odzywanie się bezpośrednio do innych Graczy.

Przykład:

Gracie w Wampira: Maskaradę. Ustaliliście przed grą, że będziecie bazować na filmach „Dracula 2000” oraz „Łowcy Wampirów” czyli zagracie bestiami, które opanowane są rządzą krwi oraz władzy. Jednak podczas gry jeden Gracz zaczyna wprowadzać wątek, w którym jego wampir opiekuje się porzuconym dzieckiem.

Jeżeli inni Gracze (w tym MG) stwierdzą, że nie przeszkadza im to, albo że wręcz pasuje im takie ukazanie wampira, wszystko jest ok, nikt nie wetuje, gramy dalej.

Jednak jeżeli ktoś uważa „hej, gramy bestiami tak jak to ustaliliśmy na początku a nie niańkami” i wetuje, to Gracz z wyżej opisanym wątkiem musi go porzucić, albo przerobić w taki sposób by zaczał lepiej pasować do ustalonej konwencji.

{Technika 2:} Porada

Ta technika jest pozwoleniem na komentowanie i doradzanie innym podczas gry. Pozwala on na współpracę wszystkich grających, nawet jeżeli postać danego Gracza nie uczestniczy w jakimś fragmencie sesji. To też sposób, by pokazać innym, że coś naprawdę Cię zaskoczyło lub spodobało albo że dana rzecz mogła by być lepsza.

Zadziała gdy:

  • Lubicie nawzajem sobie pomagać nie tylko jako postacie ale jako ludzie (działa zwłaszcza w grach o silnej koncepcji drużyny działającej razem).
  • Chcielibyście coś zrobić a co wymaga wyjaśnienia tego innym Graczom własnymi słowami (w odróżnieniu od objaśniania tego poprzez swoją postać). Przykład: Chciałbyś spotkać się z postacią innego Gracza w momencie, gdy ten będzie na zakupach. Pytasz się go zatem (lub prosisz) kiedy idzie na te zakupy, a potem w czasie gry odgrywacie to, jakby spotkanie było przypadkowe.
  • Macie ochotę doradzać innym. Nie zawsze rzeczy które chcielibyście widzieć na sesji mogą zostać wprowadzone przez postać, którą gracie. Niepozorna rada przekazana Graczowi, który gra magiem może przerobić się z jedną z najlepszych sytuacji jaką widzieliście na Waszych sesjach.

Nie polecam gdy:

  • Wolicie grać w tzw. oddzielne sesje, gdzie Gracze rozmawiają bezpośrednio tylko z MG (np. prosząc o szerszy opis otoczenia) , zaś Gracze komunikują się tylko poprzez postacie.
  • Uważacie, że komentarze mogą wybijać Was z rytmu.

Przykład:

MG: Wchodzicie to sali tronowej, gdzie czeka już na Was król, który zgodził się na audiencię.

G1: Słuchaj, a może to on jest moim zaginionym bratem?

MG: Nie pasuje mi to za bardzo, bo mam wobec króla inne plany. Ale spoko, będę pamiętał, aby coś wrzucić z tym bratem do gry.

G1: Ok.

Advertisements

2 uwagi do wpisu “{Poradnik} Techniki I

  1. Dwie prezentowane przez ciebie techniki Darkenie są… dosyć kontrowersyjne.

    Pierwsza z nich – weto – wydaje mi się podstawowym błędem odgrywających postacie. Niektórzy gracze mają okropny nawyk czepiania się o to, czy o tamto, że coś jest niezgodne z klimatem, coś nie pasuje do konwencji itp. itd.

    Po pierwsze uważam takie zaczepki za nieuzasadnione – cały problem w określaniu konwencji jest taki, iż każdy wyobraża ją sobie trochę inaczej. Tak samo jak każdy widzi co innego w czasie opisu MG.

    Później pojawią się problemy. Nadgorliwy gracz, zamiast prowadzić swoją postać, skupi się na wyłapywaniu „błędów” w JEGO koncepcji świata i będzie spowalniał fabułę.

    Owszem, gracze mogą zwracać uwagę członkowi drużyny – jako postacie, nie jako prowadzący.

    Podany przez ciebie przykład obrazuje jeszcze jeden mankament. Przedstawiasz drużynę dzikich bestii, która opiera swoją grę na dwóch jedynie przykładach. Jednak większość drużyn nie trzyma się tak wąskich konwencji – nawet twórcy podręczników tego nie promują, dając większą swobodę w interpretacji i odgrywaniu postaci.

    Co do PORAD – zupełnie tego nie widzę u siebie na sesji. Po pierwsze denerwuje mnie, kiedy jeden gracz podpowiada drugiemu, co ten ma robić (i nie tylko ja jestem wtedy wkurzony). Po drugie jasno rozgraniczam, co wie postać gracza, a co on sam – wiem także, że graczy kusi, by przelewać swoją wiedzę na wiedzę prowadzonego bohatera. Po trzecie zaburza to element zaskoczenia – co to za przyjemność z gry, kiedy wszystko może zostać przesądzone w ciągu jednej chwili. Po czwarte i ostatnie, zaburza to rytm sesji.

    Swoją drogą, myślę, że rozmowa PO sesji mogłaby zastąpić obie techniki 😉

  2. W skrócie, zauważyłeś, że te techniki nie są dla Ciebie.
    Ja opisuje te rzeczy które wykorzystuje u siebie z sukcesem.
    Nie oznacza to, że będzie to wszystkim odpowiadało.

    Dziękuje za opinię.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s